Bouw jij zelf jouw Bruiloft DJ website of Trouwwebsite met WordPress?

WooCommerce Template Bestanden Aanpassen

Als je aan de slag gaat met WooCommerce, dan haal je een complete webshop naar jouw WordPress website, best een ding! Waar je een kale WordPress-installatie had – headertje, footertje, contentvlak en een aantal sidebars – ben je nu voorzien van een complete applicatie met winkelwagen, catalogus, productpagina’s, afrekenfunctionaliteit en legio widgets. Mooi, want in enkele muisklikken heb je de basis van jouw webshop gelegd, maar wát als je qua layout één of meer stapjes verder of anders wilt?

Geen probleem, dan pas je de WooCommerce Template Bestanden aan. Doe je dit vanuit jouw WordPress Thema, dan worden jouw aanpassingen niet overschreven als je de plugin WooCommerce update.

Dit is toe te passen voor zowel de wijzigingen in de front-end van jouw WordPress webshop, als voor de e-mails die verzonden worden vanuit jouw WordPress WooCommerce Webshop.

Het principe is heel eenvoudige:

To overide the admin order notification, copy: woocommerce/templates/emails/admin-new-order.php toyourtheme/woocommerce/emails/admin-new-order.php

Het gekopieerde bestand zal nu het WooCommerce Default Template overschrijven. Let op: overschrijf nooit de default template-bestanden van WooCommerce in de plugin. Deze wijzigingen worden overschreven bij een update van WooCommerce!

De volgende template files kan je vinden binnen jouw de map: /wp-content/plugins/woocommerce/templates/

  • archive-product.php
  • cart/
    • cart.php
    • cross-sells.php
    • empty.php
    • shipping-calculator.php
    • totals.php
  • checkout/
    • cart-errors.php
    • form-billing.php
    • form-checkout.php
    • form-coupon.php
    • form-login.php
    • form-pay.php
    • form-shipping.php
    • review-order.php
    • thankyou.php
  • content-product_cat.php
  • content-product.php
  • content-single-product.php
  • emails/
    • admin-new-order.php
    • customer-completed-order.php
    • customer-invoice.php
    • customer-new_account.php
    • customer-note.php
    • customer-processing-order.php
    • email-addresses.php
    • email-footer.php
    • email-header.php
    • email-order-items.php
  • loop/
    • add-to-cart.php
    • pagination.php
    • price.php
    • sale-flash.php
    • sorting.php
  • myaccount/
    • form-change-password.php
    • form-edit-address.php
    • form-login.php
    • my-account.php
    • my-address.php
    • my-address.php
  • order/
    • form-tracking.php
    • order-details.php
    • tracking.php
  • shop/
    • breadcrumb.php
    • errors.php
    • form-login.php
    • messages.php
    • sidebar.php
    • wrapper-end.php
    • wrapper-start.php
  • single-product/
    • add-to-cart/
      • external.php
      • grouped.php
      • quantity.php
      • simple.php
      • variable.php
    • meta.php
    • price.php
    • product-attributes.php
    • product-image.php
    • product-thumbnails.php
    • related.php
    • review.php
    • sale-flash.php
    • share.php
    • short-description.php
    • tabs/
      • attributes.php
      • description.php
      • reviews.php
      • tab-attributes.php
      • tab-description.php
      • tab-reviews.php
    • tabs.php
    • title.php
    • up-sells.php
  • single-product-reviews.php
  • single-product.php
  • taxonomy-product_cat.php
  • taxonomy-product_tag.php

Kopieer de bestanden die jij wilt aanpassen (alléén de bestanden die je aanpast) naar jouw WordPress Theme-map en bewerk ze.

Meer informatie vind je in de documentatie van WooCommerce zelf: klik!

Vragen hierover? Of mooie toepassingen? Noem ze hieronder!

WordPress Membership Website met WooCommerce

Amsterdam, 17 januari 2013 – WordPress is het Content Management Systeem bij uitstek. Geen twijfel over mogelijk. De vraag die bijna dagelijks gesteld wordt op WordPress Leren is: kan ik leden laten betalen voor mijn content? In een Membership-vorm? Het antwoord is eenvoudig: Ja, dat kan, onder andere met WooCommerce!

Consumenten of bedrijven laten betalen voor waardevolle content. Voor veel coaches en trainers een mooie manier om online inkomsten op te bouwen. Dat kan met abonnementen of met de eenmalige aanschaf van een product.

Waar voorheen alleen zeer uitgebreide oplossingen beschikbaar waren, zoals het misschien bekende WishList, is het sinds 2012 mogelijk om ook met WordPress en WooCommerce een stabiele WordPress Membership Website te maken

WooCommerce voor WordPress Membership Website

WordPress in combinatie met Webshop plugin WooCommerce kan gebruikt worden om fysieke product te verkopen, maar er is meer mogelijk:

  • Het verkopen van een digitaal product (zoals een eBook) met WordPress eCommerce;
  • Het verkopen van een WordPress user-account met WordPress.

Dit artikel gaat over de tweede optie: WordPress user-accounts verkopen met WordPress WooCommerce.

Welke mogelijkheden zijn er voor Nederlandse ondernemers?

Welke extenties heb je nodig voor jouw WordPress webshop met WooCommerce om jouw Membership-website te bouwen?

Eén voetnoot: Membership websites maken met WordPress is perfect mogelijk (Van Ons realiseerde diverse cases met duizenden betalende gebruikers) maar vergt wel enige kennis van én ervaring met WordPress. Als je een website ontwikkelt die sterk bedrijfskritisch is, zorg dan ook dat je de kennis in huis hebt om dit stabiel te laten draaien.

WordPress Membership Website: Abonnementen of éénmalige aankoop?

In Nederland is de meestgebruikte online betaalmethode iDEAL. Nadeel van iDEAL – voor de verkoper – is dat er geen terugkomende afschrijving bij de consument mogelijk is. Het is dus, bijvoorbeeld, niet mogelijk om maandelijks 5 euro af te schrijven bij de consument.

Wél is het iDEAL mogelijk om éénmalig een bedrag te laten betalen.

Een betaalmethode waarmee het wél mogelijk is om periodiek (bijvoorbeeld maandelijks) iets in rekening te brengen is PayPal.

Plugin 1: WordPress WooCommerce Subscriptions

Verkoop van abonnementen binnen WordPress met WooCommerce Subscriptions

WooCommerce Subscriptions maakt het mogelijk om producten te maken en beheren gekoppeld aan periodieke betalingen (met o.a. PayPal) of met een eenmalige betaling (iDEAL, niets nieuws). Maak een product periodiek product op dezelfde wijze zoals je normaal binnen jouw WordPress webshop een product aanmaakt, en begin met het verkopen van abonnementen.

Met WooCommerce Subscriptions kan je periodieke betalingen per dag, week, maand en jaar aanmaken. Je kunt optioneel een setup-bedrag rekenen en de duur van het abonnement instellen bij elke herhaaldelijke betaling.

De Subscription-plugin werkt ook samen met jouw geïntegreerde betaalmethoden. Als een abonnement wordt gecanceld in PayPal, dan wordt deze ook op jouw website gecanceld.

Het is ook mogelijk om met andere betaalmethoden te werken, zoals iDEAL. Nadeel is dan voor de verkoper, dat er geen abonnementen verkocht kunnen worden.

Ter inspiratie een aantal te verkopen producten met Subscriptions:

  • Fysieke producten die bezorgd worden, zoals magazines;
  • Downloadable producten, zoals e-zines;
  • Virtuele producten, zoals memberships (abonnementen);
  • Diensten, zoals business coaching;
  • En elk ander fysiek, virtueel of downloadable product of dienst die je kan bedenken.

De WooCommerce Subscriptions Extentie

Plugin 2: WordPress Groups  for WooCommerce

Groups for WooCommerce

Groups is een bestaande gratis plugin die een groep-gebaseerd gebruikers abonnement management-oplossing biedt. Op groepsniveau kunnen rechten en contenttoegang geregeld worden. Met de Groups for WooCommerce extentie is het mogelijk om toegang tot een groep te koppelen aan een product in WordPress WooCommerce.

 

Dat is waar het interessant wordt: een toegangs-niveau koppelen aan een product in WooCommerce. Dat klinkt als: WordPress Membership!

Het koppelen van een Product aan een groep, maakt dat het gebruikersaccount van de klant na betaling gekoppeld wordt aan een group met de ingestelde rechten.

Lidmaatschappen kunnen dus op twee manieren verkocht worden:

  • Voor een éénmalige betaling – zoals met iDEAL, PayPal over schrijving – kan een lidmaatschap tot een group (en dus content) gekocht worden
  • Voor een terugkerende betaling – zoals met PayPal of Credit Card – kan een lidmaatschap met verlenging (bijvoorbeeld maandelijks of jaarlijks) verkocht worden.

Als je een periodieke vergoeding wilt vragen, dan is de WooCommerce Subscription-plugin nodig. Deze voegt het nieuwe producttype Subscription toe. Groups for WooCommerce regelt de lidmaatschappen voor de duur van het abonnement.

De Groups for WooCommerce Extentie

Let op: je werkt met geld van consumenten. Zorg dat je zo min mogelijk plugins gebruikt én dat alle plugins én WordPress zelf up-to-date zijn. Altijd.

WordPress in het Nederlands. Vertalen tot de laatste zin!

Amsterdam, 12 december 2012 – Primaire voertaal van WordPress en zijoplossingen zoals plugins en thema’s is niet Nederlands, maar Engels. Er is iets voor te zeggen om de voertaal van jouw website, en het liefst ook van jouw WordPress Dashboard te veranderen naar Nederlands. Hoe doe je dat, en hoe zorg je dat ook het laatste Engelse zinnetje correct vertaald wordt? Dit artikel over WordPress Nederlands vertalen helpt je op weg!

Van WordPress zijn goede vertalingen beschikbaar en ook van veel succesvolle (als in: veel gebruikt, door grote websites gebruikt, breed gedragen) WordPress plugins is een goede vertaling beschikbaar. Plugins én WordPress worden echter regelmatig geüpdate (gelukkig).

Volgende twee problemen kunnen voorkomen bij het realiseren van jouw website, weblog of webshop:

  • Niet elke zin is vertaald
  • Niet elke zin is corréct vertaald

Wil jij jouw website, weblog of webshop in het Nederlands bouwen? Gebruik de volgende handvatten en tools:

1. Download WordPress van nl.WordPress.org

De WordPress-versie die je download van nl.WordPress.org bevat de Nederlandse vertaalbestanden.

2. Kies een Thema dat werkt met vertaalbestanden

Een veilige optie is om te werken met een standaard Thema van WordPress (TwentyTen, TwentyEleven, TwentyTwelve). Deze zijn in de regel prima vertaald, sowieso naar het Nederlands.

Thema’s vertalen die niet netjes opgebouwd zijn, kan een lastig klusje zijn. Staan de teksten die in het thema dat jij gebruikt (zoals “read more”) “hard” in de tekst? Je kunt dan via FTP jouw Thema downloaden. In het gedownloadde pakket open je alle PHP-bestanden waarin je de Engelse strings vertaald door Nederlandse. Enige ervaring met HTML, en het liefst ook met PHP is geboden!

3. Plugins vertalen

Grote plugins, zoals WooCommerce & WordPress SEO hebben een prima Nederlandse vertaling.

Bijna altijd wordt deze vertaling vanzelf geactiveerd, mits de taalinstelling van WordPress correct is gedaan (bijvoorbeeld: door WordPress bij nl.WordPress.org vandaan te halen. Jouw Dashboard is dan ook in het Engels.

Vertaling van een plugin zelf activeren

Bij sommige plugins, zoals WooCommerce, moet je deze vertaling zelf activeren (Dashboard > WooCommerce > Instellingen > ““). Bij andere plugins, zoals WordPress SEO, wordt de lokale taal wél automatisch gebruikt.

4. WordPress Nederlands vertalen, tot de laatste zin.

Regelmatig krijg ik de vraag per mail: ik krijg één zin niet vertaald, en kan hier nergens een instelling voor vinden.

Hiervoor werd ik gewezen (dankjewel Robbert Otten) op een plugin waarmee alle vertaalbare strings (zinnetjes in WordPress) handmatig te vertalen / aan te passen zijn.

Deze plugin maakt dat je alle vertaalbestanden in jouw WordPress-installatie kan zien én bewerken!

 

Zoekopdrachten binnen WordPress meten met Google Analytics

Amsterdam, 2 december 2012 – Je hebt een WordPress website en om bezoek aan jouw domein in kaart te brengen heb je Google Analytics gekoppeld. Google Analytics is de gratis dienst van Google om het bezoek aan jouw WordPress in kaart te krijgen. Je kunt zien hoe vaak jouw website bezocht is, en hoe. Naast het meten van bezoek aan jouw website, is het ook mogelijk om met Google Analytics activiteit bínnen jouw website in kaart te brengen. Een interessante optie is het meten van zoekopdrachten bínnen jouw WordPress website. 

Stap 1: heb (of plaats) een zoekwidget in jouw WordPress Thema

Hiervoor is een WordPress website genaamd Search of Zoeken (afhankelijk van taal) beschikbaar. Sleep deze naar één van de zijbalken binnen jouw WordPress Thema.

Na het plaatsen van deze widget is het voor jouw bezoeker mogelijk om te zoeken binnen jouw WordPress-website.

Voordeel hiervan is dat jij kan monitoren wat jouw bezoekers zoeken.

Door de zoekopdrachten van jouw bezoekers te monitoren kan jij de behoefte van jouw bezoekers in kaart brengen. Op deze manier kan je artikelen schrijven die een antwoord zijn op de behoefte van jouw lezers.

De volgende stap is om Google Analytics te configureren zodat jij de WordPress zoekopdrachten in kaart krijgt.

Stap 2: configureer Google Analytics

In deze stap configureer je Google Analytics voor het meten van zoekopdrachten bínnen jouw website. Eerst activeer je het

Je hebt nu een zoekfunctie toegevoegd aan jouw website, en Google Analytics zo ingesteld dat je de zoekopdrachten in kaart krijgt.

Deze combinatie is een goede methode om de behoefte van jouw bezoekers in kaart te brengen, waarna jij content (video’s, pagina’s, berichten, producten) kan produceren die aansluiten op deze behoeften.

Google Analytics WordPress

Meet met Google Analytics het verkeer op jouw WordPress website. Het installeren van Google Analytics op jouw verse website, weblog of webshop is als een geboorteaangifte. Ook al verwacht je niet snel heel veel bezoekers (of ben je niet geïnteresseerd in wie jouw website hoe vaak bezoekt); Google Analytics WordPress integreren is een must, en bovendien heel gemakkelijk!

Google Analytics is een gratis product van Google om het bezoek aan je WordPress-website te monitoren.

Als je éénmaal van start bent met je website komen er logischerwijs veel vragen bij je op. Waar schrijf ik over? Wordt het wel gelezen? Hoe wordt het dan gevonden? En door wie? Er is een simpele tool die antwoord geeft op je vragen: Google Analytics.

Waarom Google Analytics belangrijk is voor het succes van je WordPress-website

Google Analytics geeft antwoord op de volgende vragen:

  • Wie bezoekt je website?
  • Wat doen deze bezoekers op je website?
  • Wanneer bezoeken ze je website?
  • Hoe komen bezoekers op je website?
  • Hoe interacteren bezoekers met de content op je website?

In overzichtelijke schermen geeft Google Analytics je inzicht in bezoekers en bezoeken op je website. Daarnaast zie je in een oogopslag welke content populair is en welke content goed gevonden wordt met zoekmachines!

De te gebruiken Google Analytics WordPress plugins:

Installatie en configuratie voor de Google Analytics WordPress plugin:

Hulp nodig bij het installeren van plugins in WordPress? We’ve got it: WordPress Plugins Installeren

Google Analytics en Cookies

Google Analytics maakt gebruik van Cookies. Sinds 2012 is het verplicht hier een melding van te maken op jouw website. Meer informatie over de Cookies van Google Analytics vind je hier.

Opmerking: Delen van dit artikel zijn reeds verschenen in het blogartikel “Waarom is Google Analytics installeren op je WordPress-website belangrijk?” van Yourhosting.

Hoe werkt FTP

Amsterdam, 30 september 2012 – Je hebt een domeinnaam gekozen, webruimte aangevraagd en je gaat aan de slag met jouw website; gefeliciteerd. Eén van de eerste webtechnieken waarmee je hoogstwaarschijnlijk te maken krijgt is FTP: File Transfer Protocol. Hoe werkt FTP? In vogelvlucht laat ik je hier zien hoe FTP werkt. 

HTTP & FTP

  • HTTP – HTTP staat voor Hypertext Markup Language. Het protocol waarmee jij webpagina’s of bestanden op het web bekijkt.
  • FTP  – FTP staat voor File Transfer Protocol. Met het File Transfer Protocol zet jij bestanden op jouw webruimte. Bestanden kunnen plaatjes zijn, maar ook WordPress, WordPress Plugins of WordPress Theme’s (die stuk voor stuk uit één of meer bestanden bestaan).

FTP-gegevens

Om te “FTP’en” heb je een drietal gegevens nodig van jouw Webhosting Bedrijf:

  • FTP-server – doorgaans jouw domeinnaam, of ftp.domeinnaam.ext;
  • Gebruikersnaam – jouw FTP-gebruikersnaam;
  • Wachtwoord – jouw FTP-wachtwoord.

Deze gegevens ontvang jij van jouw hostingprovider.

FTP-programma

Webpagina’s bekijk je via jouw browser, bijvoorbeeld Google Chrome. Bestanden uploaden naar jouw webruimte doe je met een FTP-programma, zoals Filezilla (gratis en voor bijna elk besturingssysteem beschikbaar).

Hoe werkt FTP? De video bovenin dit bericht laat het je zien!

WordPress, WordPress Plugins en WordPress Themes kun je vaak vanuit jouw WordPress Dashboard installeren. Is dat niet het geval? Dan kan je dit bijna altijd via FTP doen!

Tip: Ook als het wél lukt om alles vanuit jouw WordPress Dashboard te doen is het alsnog nuttig om eens een kijkje achter de schermen te nemen! Tot zover “Hoe werkt FTP?” – een kijkje achter de schermen bij jouw eigen website en webruimte!

WordPress Sitemap naar Google sturen?

3 oktober 2012 – Google zoekt continu het web af om nieuwe websites, producten en artikelen te indexeren. Hoe meer en beter de koppelingen naar jouw content, hoe sneller Google jouw website zal indexeren. Er ís echter een mogelijkheid om Google een handje te helpen: stuur een sitemap van jouw website naar Google. Dit artikel toont hoe jij een WordPress Sitemap kan genereren en hoe je deze toevoegt aan Google via Google Webmaster Tools.

Stappen voor het maken van jouw WordPress Sitemap

  1. Voeg jouw website of webshop toe aan Google Webmaster Tools;
  2. Installeer de WordPress SEO-plugin van Joost de Valk;
  3. Maak een WordPress Sitemap aan;
  4. Voeg jouw WordPress Sitemap toe aan jouw Google Account via Google Webmaster Tools.

Een video van het doorlopen van deze stappen voor jouw WordPress Sitemap in Google vindt je hier:

Op welke manier breng jij jouw website(s), producten en artikelen bij Google onder de aandacht?

WordPress Webwinkel

Amsterdam, 29 september 2012 – Maak jij met WordPress jouw eigen webwinkel? Op WordPress Leren noemen we een webwinkel een webshop. Over het maken van een WordPress Webshop hebben we diverse handleidingen geschreven. Zo glashelder als mogelijk, en waar nodig voorzien van video. Bouw jij zelf jouw WordPress Webwinkel aan de hand van de volgende handleidingen? [Lees meer…]

WordPress Documenteren doe je zó! Video-hand

Amsterdam, 27 september 2012 – Documenteren in WordPress, voor jou klant of voor jouw redactie … vaak is deze laatste stap bij een project een ondergeschoven kind. Zonde want goed documenteren maakt werken met WordPress voor jouw klant of redactie leuk. Hier twee gedachten over goed documenteren met WordPress: WordPress Documenteren doe je zó!

Goed documenteren scheelt jou tientallen telefoontjes per maand aan het geven van uitleg. En: goed WordPress documenteren hóeft niet veel tijd te kosten.

Tip 1: Documenteer ín het WordPress Dashboard van jouw klant.

Een document schrijven voor jouw klant, op papier, een mailtje of in Word? Het kost je uren aan tijd, en iets duidelijk uitleggen op papier is best een uitdaging. Als je het dan ook op een ándere plek moet zoeken dan in het dashboard, dan is de drempel tot het raadplegen van de documentatie hoog.

Tip 1: Documenteer ín het WordPress Dashboard van jouw redactie of klant.

Tip 2: WordPress Documenteren? Gebruik video!

Geschreven tekst is gemakkelijk verkeerd op te vatten, én is tijdsintensief om te produceren. Het proces in jouw hoofd is:

  • Jij als “uitlegger” ziet de handeling voor je;
  • Jij vertaalt deze handeling(en) in een stappenplan;
  • Je schrijft deze stappen uit op papier;
  • Jouw klant of redactie leest deze stappen (tenminste: dat hoop je, haha);
  • Jouw klant of redactie probeert deze stappen uit te voeren.

Dit proces is tijdsintensief én kent veel ruis.

De eerste drempel is weggenomen; documenteer ín het Dashboard.

Tip 2: Gebruik video in plaats van tekst. Jouw redactie of klant kan dit in eigen tempo bekijken en zo vaak als hij of zij wil.

Zo. Als jij deze manier van documenteren toepast, of vráág van jouw bouwer, dan wordt werken met WordPress voor iedereen nóg leuker.

  • Voor de redactie omdat deze niet door ellenlange documenten hoeft te bladeren en documentatie altijd bij de hand heeft;
  • Voor de ontwikkelaar en beheerder omdat deze minder lastiggevallen worden met eenvoudige vragen ;-).

Documenteren in WordPress doe je zó! 

Hoe denk jij over WordPress Documenteren? Welke documentatie methoden of tips ken of gebruik jij?

OPROEP: Help jij WordPress Leren verbeteren?

Amsterdam, 24 september 2012 – WPLeren.nl is vanmorgen officieus livegegaan, en zal later deze week officieel het luchtruim bevaren. WordPress Leren is het nieuwe Bas van der Lans.nl, waarover later deze week meer. Heb jij tijd om – op deze regenachtige avond kritisch door de site heen te lopen en mij en het WordPress Leren Team feedback te sturen?

Feedback graag hieronder als comments, óf per e-mail.

Welke tips kan jij geven om WordPress Leren te verbeteren?